2016. december 7., szerda

A-tól Z-ig book tag

Author you’ve read the most books from - Kitől olvastad a legtöbb könyvet?

Erre a kérdésre azért nehéz válaszolni, mert manapság nagy divattá vált a sorozatok készítése. Van olyan szerző, akinek egy sorozata minden/néhány kötetét elolvastam, de többé aztán semmit nem vettem meg, amit ő írt. Van olyan is, amelyek esetében egy könyvét különböző kiadásokban is elolvastam. A kérdés, tehát az, hogy konkrét fizikai könyvek száma a lényeg, vagy önálló történetek száma a lényeg.

Elolvasott könyvek száma szerint a sorrend a következő:
1. J. K. Rowling: 13 könyv
2. Christian Jacq: 9 könyv
    E. S. Gardner
3. Anne Perry: 8 könyv
    Comtesse de Ségur
4. Jeffery Deaver: 7 könyv
5. Christopher Moore: 6 könyv
    Richelle Mead
    Cassandra Clare
    J. R. Ward
Az előző szerzők sorozatok/önálló történetek száma szerint:
1. Comtesse de Ségur: 5 történet
2. Christian Jacq: 4 történet
3. Christopher Moore: 3 történet
4. J. K. Rowling: 2 történet
    Anne Perry
    Jeffery Deaver
5. E. S. Gardner: 1 történet
    Richelle Mead
    Cassandra Clare
    J. R. Ward

Best Sequel Ever - Legjobb folytatás

A mostanában olvasottak közül mindenképpen méltó folytatásnak tartottam A boltkóros útra kel című könyvet (Egy boltkóros naplójának a folytatása), mert nem lett unalmas annak ellenére sem, hogy a központi probléma végül is ugyanaz, mint az első kötetben.
Általában viszont úgy érzem, hogy a második kötetek nem szoktak olyan jól sikerülni, mint az elsők, még akkor is, ha attól még élvezhetőek. Ritkán fordul elő, hogy a második rész legyen a jobbik, de ilyen kivétel szerintem Christopher Moore A velencei sárkány című könyve, ami sokkal jobban tetszett mint a sorozat első része, a Bolond, mert a humor forrása ugyan továbbra is az egyszerű "kaki-pisi" szinten maradt, viszont sokkal nagyobb szerepet kapott benne a szarkazmus és az irónia, illetve én jobban fel is tudtam ismerni a Shakespeare ihlette részeket.

Currently Reading - Mit olvasol most?
A tag kitöltésének időpontjában épp nem olvasok semmit, mert most fejeztem be egy könyvet, de még nem döntöttem el, mi legyen a következő.

Drink of Choice While Reading - Mit iszol szívesen olvasás közben?
Nem szeretek olvasás közben enni vagy inni, mert nagyon féltem a könyveimet, olvasás közben pedig annyira lefoglalja az agyamat a különböző világok elképzelése, hogy a szokásosnál is ügyetlenebbé válok. Utálnám, ha bármelyik könyvemnek miattam esne baja, így távol tartom őket a legnyilvánvalóbb veszélyforrásoktól (étel, ital, nyílt láng). Ennek ellenére viszont előfordul persze, hogy annyira izgatottá válok egy történet megélése közben, hogy egy pillanatra sem akarom letenni a könyvet, ilyenkor előfordulhat, hogy ivás közben is a kezemben van. Legvalószínűbb, hogy meleg teát iszom ilyenkor, mert ez a kedvenc italom, nyáron is képes vagyok fogyasztani. Legszívesebben gyümölcsteákat iszom, de nagy kedvencem a marokkói menta tea, amit Afrikán kívül sajnos nem nagyon kapni olyan minőségben.



E-reader or Physical Book? - E-könyv vagy papíralapú?
Legszívesebben rávágnám, hogy sokkal jobb papíralapú könyvet olvasni, de az utóbbi egy évben többször is olvastam e-könyvet, és be kell vallani, nem olyan rossz az. Tény, hogy a lapozásának, a könyv súlyának és illatának élményét nem tudja nyújtani, viszont rengeteg más előnye is van.
1. Helymegtakarítás: több ezer könyvet is tárolhatsz egy e-könyv olvasón, vagy a számítógépeden, ha már megteltek a könyvespolcaid. Ráadásul a táskádban is kevesebb helyet foglal, és súlyra is könnyebb, vagyis utazáskor tökéletes választás.

2. Jegyzetelés: a kritikák megírásához gyakran készítenem kell jegyzetet olvasás közben, ami papíralapú könyvek esetében problémás lehet, mert arról szó sem lehet, hogy a könyvbe írjak. Ilyenkor tehát hoznom post-iteket, vagy külön füzetet kell magamnál tartani, illetve tollat, mindez pedig kevéssé praktikus mondjuk vonatutakon. Az e-könyv olvasó azonban lehetővé teszi bizonyos szövegrészek kiemelését, illetve jegyzet csatolását érintős billentyűzet segítségével, így nagyban megkönnyíti ezt az egész folyamatot.
Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School - Könyvszereplő, akivel a gimiben valószínűleg jártál volna
Legyünk őszinték, a való életben sem jártam senkivel a gimiben, így valószínűleg akkor sem történt volna semmi, ha a legdögösebb könyves pasi vagy csaj jelenik meg előttem. Sőt, valószínűleg meg sem mertem volna szólítani.
Ha azonban az a kérdés, hogy kiről álmodoztam a gimiben, akkor a válasz talán nem is olyan érdekes, mint amilyenre bárki is számítana: Jan Vermeer. Akkoriban olvastam ugyanis a Leány gyöngy fülbevalóval című történelmi regényt, és oda voltam a festőért és műveiért.

Glad You Gave This Book A Chance - Örölsz, hogy adtál egy esélyt ennek a könyvnek

Erre nagyon könnyű válaszolnom, mert két olyan könyv is van, amelyeknek olvasását sokáig halogattam. Ott porosodtak a saját, vagy anyám könyvespolcán, én pedig valamiért nem tudtam rávenni magam az olvasásukra. Az utóbbi két évben azonban mindkettőre sikerült végül rászánnom magam, és csak azt bántam meg, hogy nem tettem meg korábban.
Az egyik könyv Székely Éva Sírni csak a győztesnek szabad című memoires-ja, amelyben elmeséli hogyan lett úszó, milyen volt és hogyan változott a viszonya ezzel sportággal az évek során. Megható, inspiráló történet volt, amely szerintem minden olvasóját arra késztet, hogy keményebben küzdjön álmai megvalósításáért.
A másik pedig A. I. Kuprin Szulamit című műve, amely egyszerűen gyönyörűen lett lefordítva, maga a megfogalmazás, a leírások is elvarázsoltak, de fantasztikus szerelmi történet is, amely a könnyekig meghatott.



Hidden Gem Book - Rejtett gyöngyszem
Szintén két olyan könyv is van, amiket szerintem a nagyközönség alul értékel, habár maga a szakma elismerte őket. Az egyik David Grossman A világ végére című regénye, amely gyönyörűen, már-már költőien írja le a folytonos háborús helyzet miatt kialakult izraeli életérzést, minden nehézségével, szomorúságával, kétségeivel. Nagy kedvencem ez a mű, mindenkinek melegen ajánlom. A másik ilyen M. L. Stedman Fény az óceán felett című könyve. Maga a történet is nagyon tetszett, különösen ahogyan a döntésekről és a felelősségvállalásról írt a szerző. A szereplők érdekesek voltak, a regény objektivitása miatt egyik mellett sem lehetett igazán voksolni, ez pedig fantasztikus. Mert igen, az emberek többsége nem jó vagy rossz, hanem jó és rossz tulajdonságokkal bír. Nagyon szép, megható történet, amelyet szerintem sokkal többeknek kellene elolvasniuk.



Important Moment in your Reading Life - Fontos pillanat olvasói pályafutásod során
Több olyan pillanat is volt, ami komoly változást okozott abban, hogy mit és hogyan olvasok. Az első természetesen az volt, maikor megtanultam olvasni, hiszen nem feltétlenül kellett anyura, vagy a nagymamámra várni, ha történetet akartam. Aztán ahogy idősödtem, úgy kezdtem egyre inkább érdeklődni a történelem iránt, így az első saját magam választott könyvek leginkább történelmi regények voltak. A Fantasy műfajával a Harry Potter sorozatnak köszönhetően ismerkedtem meg, amit körülbelül tizenegy évesen kezdtem olvasni, és azóta is nagy rajongója vagyok. Később aztán még nyitottabbá váltam, mostanra mindenfélét olvasok. A következő fontos momentum természetesen ennek a blognak az indítása volt, hiszen mostanra már nem csak a magam szórakoztatására olvasok, hanem azért is, hogy másokkal megosszam a véleményemet.
Könyvek szempontjából legnagyobb hatással Christian Jacq, J. K. Rowling és E. S. Gardner voltak, általuk ismertem meg kedvenc műfajaimat, és a mai napig az ő műveikhez hasonlítok mindent, amit olvasok.

Just Finished - Most olvastd ki
Most olvastam ki A bambuszgyűjtő öregember meséit, amivel jelenleg még nem békültem ki teljesen, mert kettős érzéseket váltott ki belőlem. Remélem nem sokára rájövök, hogy melyik élmény volt rám nagyobb hatással, és megírom a kritikát.

Kinds of Books You Won’t Read - Milyen típusú könyveket nem olvasol?

Aki ismer, az tudja, hogy hadi lábon állok a romantikával. Ne értsetek félre, nincs semmi bajom magukkal a szerelmi történetekkel, leginkább azonban az zavar, hogy a divatos témák a szerelmi háromszögek, illetve a megcsalás, ezekről pedig szó szerint utálok olvasni. Nem értem, hogyan lehet valaki olyan önző, hogy ekkora bánatot okozzon a másiknak, és ez annyira felidegesít, hogy nem tudom tovább olvasni az adott könyvet. Igen, akkor is, ha ez csak mellék száll (pl. Lány a vonaton). Van ahol annyira mellékes, hogy a bosszankodás ellenére folytatni tudom (Végzet ereklyéi sorozat), de mindenképpen elveszi a kedvemet egy időre (nem is olvastam pl. a Pokoli szerkezeteket, ahol tudomásom szerint szintén van egy háromszög). Főleg akkor nem értem, hogy miért van erre szükség, ha a történetben más konfliktus pontok is vannak, az izgalom más forrásból is táplálkozik, így már-már felesleges még egy konfliktusforrást behozni. Most komolyan: valószínűleg vége a világnak, egy velejéig gonosz ember üldözi őket, démonok támadnak mindenhonnan... akkor miért kell még azon drámázni, hogy jaj, most őt szeretem, de megpróbálom ezzel a sráccal?!

Longest Book You’ve Read - Mi a leghosszabb könyv, amit valaha olvastál?
Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy mi volt a leghosszabb könyv, amit valaha olvastam. A hossz ugyanis igazán relatív fogalom, hiszen az hogy annak érzem, nem jelenti, hogy tényleg az volt. Az Aranyember, vagy a Vörös és fekete például rémesen hosszűnak tűntek, de az Észak és Dél, vagy az olyan több kötetes művek mint a Harry Potter viszont nem okoztak gondot.
Azt hiszem az is számít, hogy az ember milyen gyakorlott olvasó, hiszen ha már évek óta csinálod, akkor egy 500 oldalas könyv már nem is tűnik igazán hosszúnak, ha ráadásul jó is, akkor meg fel sem tűnik, hogy mekkora.

Major book hangover because of
Nem igazán volt ilyen. Ha nem olvasok, az általában nem azért van, mert egy nagyon jó, vagy nagyon rossz könyvön vagyok túl, hanem azért, mert annyi minden történik éppen velem, hogy nem marad energiám fikciós szereplők problémáira is. Ha valami igazán tetszett, akkor van, hogy azonnal újra olvasom, ha valami nem tetszett, akkor előveszek egy olyan könyvet, amit imádok, és így törlöm az agyamból a kellemetlen élményt.
Az utóbbi időben azt hiszem egyszer fordult elő, hogy igazán azt éreztem, egy könyv jól fejbe kólintott, és időre volt szükségem feldolgozni az érzelmileg igen megterhelő élményt. Ez a könyv Jandy Nelson Neked adom a Napot könyvet című regénye volt, amely érzelmileg annyira telített, hogy az ember tényleg nehezen tudja kiszakítani magát belőle.



Number of Bookcases You Own - Könyvespolcaid száma
Nekem három kisebb könyvespolcom van, de a családi házban ezen kívül van még öt másik. Anyám is, én is imádunk olvasni, úgyhogy bőven van miből válogatni. Költözéskor lesz nehéz dolgom, mert természetesen nem vihetem majd magammal minden egyes könyvet... Már előre szomorkodom miatta.

One Book You Have Read Multiple Times - Egy könyv, amelyet már többször elolvastál
Általában ha egy könyv nagyon tetszik, akkor magától értetődő, hogy többször is el kell olvasnom. Az a típus vagyok, aki egy számot addig hallgat, amíg meg nem unja, és a könyvekkel is így állok. Meg sem tudom számolni hányszor olvastam el a Harry Potter könyveket, a Gyűrűk ura köteteit, a Tintaszívet, az Anne Perry, E. S. Gardner vagy Christian Jacq által írt műveket. Aztán elérek egy olyan pontra, amikor már olyan jól ismerem az adott regényt, hogy nem is kell végig olvasnom, elég a kedvenc oldalaimat, a legjobb párbeszédeket, a legviccesebb jelenetet elővennem, és újra átélem az élményt.

Preferred Place To Read - Hol olvasol legszívesebben?
Az ingázás miatt legtöbbet jelenleg a vonaton olvasok, de a kedvenc helyem az ágyam. A külön szoba szépsége az, hogy ott senki nem zavarhat. A szobám viszont olyan kicsi, hogy nem fér be egy fotel, vagy egy nagyobb szék, így maradt az ágy. Amúgy bárhol képes vagyok olvasni függetlenül a zaj szintjétől, vagy hogy mennyire vannak mozgásban körülöttem az emberek. Ha olvasok, akkor már csak a testem van ebben a világban, az elmém és a lelkem viszont a betűknek köszönhetően messzire utazik, így semmi sem tud megzavarni. Ha mégis, akkor az azt jelenti, hogy a könyv nem volt képes beszippantani.



Quote that inspires you/gives you all the feels from a book - Melyik könyv idézet vagy rád inspiráló hatással?
Nincsen olyan idézet, ami különösebb hatással lenne rám. Persze én is kiírom a kedvenc szereplőim legbölcsebb sorait, és megosztom másokkal például a molyon, de ezek csak azért tetszenek meg, mert képesek megfogalmazni valami igen egyszerűt és egyértelműt, amire én magam nem találtam volna a megfelelő szavakat. Viszont nincsenek rám eget rengető hatással, nem motiválnak, nem élek meg tőlük "áhá" pillanatot. Általában inkább egy teljes könyv képes erre, a lapokból áradó hangulat, akerek egész. Sokkal inkább tudnám felsorolni azokat a könyveket, amik motiváló hatással voltak rám, mert ilyenből több is van (Patients, Sírni csak a győztesnek szabad, Fangirl...).

Reading Regret - Megbántad, hogy elolvastad

Igazából ez megint egy olyan kérdés, amire nem tudok válaszolni. Nincsen ilyen. Azt gondolom, hogy bármilyen könyvet is veszel a kezedben, érdemes elolvasni, még akkor is, ha nem tetszik. A legtöbb történetnek van tanúsága, illetve olyan élethelyzeteket mutatnak be, amelyet te magad soha nem tapasztaltál még. Az olvasás nyitottabbá, türelmesebbé tesz, ezért gondolom azt, hogy érdemes végig olvasni egy könyvet, ha nem csak rossz érzést vált ki belőled. Persze akkor mindenképpen tedd le, ha úgy érzed, hogy csakis negatív hullámokat képes belőled kiváltani. Ilyen is előfordult már velem, de olyankor sem éreztem azt, hogy "megbántam" volna, hogy egyáltalán bele kezdtem.
Viszont olyan már volt, hogy megbántam, hogy pénzt adtam ki érte, ilyen volt például Amanda Maxlyn Mi lesz velem? című regénye (inkább kölcsön kellett volna kérnem valakitől). Nem volt borzalmas, bizonyos részeit élveztem, de összességébe véve nem érte meg a pénzemet. Vagy Paula Hawkins A lány a vonaton című thrillerje a sok megcsalás miatt kiverte nálam a biztosítékot, nem is olvastam végig, így persze feleslegesen fizettem érte.

Series You Started And Need To Finish (all books are out in series) - Sorozat, amit elkezdtél és be kell fejezned (a sorozat minden kötete megjelent)

Több olyan sorozat is van, amelyet nem fejeztem be, de nem is szándékozom. Ilyen például Alyson Noel Halhatatlanok, vagy Charlaine Harris True Blood sorozata. Olyan sorozat azonban nincsen, amely tetszett, minden része megjelent, én pedig ennek ellenére nem olvastam végig. Ilyen inkább televíziós sorozatok esetében szokott velem előfordulni, mert egyszerűen megfeledkezem róluk, ha túl sokat kell várni az új részre, vagy ha egyik nap véltlenül kihagytam egy részt.
Mondjuk elkezdtem a Boltkóros sorozatot, eljutottam a harmadik kötetig és még nem volt időm megvenni a következő kötetet. Viszont ez olyan friss, hogy nem sorolnám ebbe a kategóriába.

Three of your All-Time Favorite Books - Három örök kedvenc
A legtöbb könyvmoly bajban van, ha megkérdezik tőle, mi a kedvenc könyve. Főleg akkor, hogyha nincsen semmi pontosítás... Nosztalgikus kedvenc? Legfrissebb kedvenc? Kedvenc fantasy, sci-fi, történelmi, krimi? Nagyon nehéz kiválasztanom a rengeteg kedvencem közül, hogy most melyiket soroljam az első három helyre. Főleg, hogy könyvet mond, nem pedig sorozatot (így pl. Harry Potter részben kilőve). Hosszas gondolkodás után, ezek mellett döntöttem:
1. Jane Eyre
2. A borostyán látcső
3. Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei


A sorozatok esetében nagyon nehéz kiválasztani egy kedvencet, ezért sem került ide például J. K. Rowling, E. S. Gardner, Jeffery Deaver stb. könyv. A Jane Eyre volt az első XIX. században írt romantikus könyv, amit elolvastam, csak utána jöttek a Jane Austen, Elizabeth Gaskell stb. regények, így fontos mérföldkő volt az életemben. A Borostyán látcső Az Úr sötét anyagai trilógia befejező kötete, amiben nagyon tetszett a filozófiai/teológiai vonal, a világ, a történet lezárása. A Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei pedig az egyik legfrissebb kedvenc, és mindenképpen szerretem volna, hogy azok közül is említésre kerüljön egy regény.
Ha érdekel, hogy mik a kedvenc könyveim, akkor katt IDE, a kedvenc sorozataimért pedig IDE.

Unapologetic Fangirl For:
Természetesen Harry Potter. Igazából ez az egyetlen olyan könyvsorozat, ami ilyen heves reakciót váltana ki belőlem. Sok kedvenc regényem van, amiket ugyanúgy rengetegszer olvastam, de egyik esetben sem akartam hozzájuk kapcsolódó ruhadarabokat és tárgyakat gyűjteni. A Harry Potter azonban olyan sok szempontból volt fontos a számomra, hogy külön helye van a szívemben, és azt hiszem sokan vannak így ezzel.

Very Excited For This Release More Than All The Others - Melyik könyv megjelenésétől vagy a legizgatottabb?
Őszintén szólva kevés esetben követem soron, hogy mikor mi jelenik meg, kivétel ezalól a kedvenc sorozataim. Leginkább a Fennmaradottak krónikái záró kötete, a The Beauty of Darkness, illetve a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei sorozat kiegészítő kötete, a Tales of the peculiar megjelenése izgat.
Lemondtam a Seraphina és a Tündérföld sorozatok folytatásairól, mert már jó ideje semmi hírt nem hallani felőlük. Persze ha valahol kiderülne, hogy nem sokára érkezik, akkor ezek miatt is ugyanolyan türelmetlen lennék, mint a fent felsorolt könyvek esetében.

Worst Bookish Habit - Legrosszabb könyves szokásod
Hogy túlságosan felhúzom magam mások könyvolvasási szokásain. Utálom, ha az emberek nem vigyáznak a könyveikre, úgyhogy a következők képesek kiakasztani: teli pohár, étel mellé letett könyv, nyitva felejtett könyv (szegény gerinc), könyvbe firkálás, színes sorrendbe tenni a könyveket a polcon (hogy a francba találsz így meg bármit is), védő borító levétele.

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book
Mást nem találhattak ki az x-hez? Mert ennek a kérdésnek kevés értelmét látom. Jobb lenne, valami karácsonyra kért könyv, vagy karácsonyra milyen könyvet ajándékozol kérdés, nem?
Nos a polcomon a 27. könyv Varró Dániel Szívdesszert című verses kötete. Varró Dani azb egyik kedvenc kortárs magyar költőm, Lackfi János a másik.

Your latest book purchase - Milyen könyvet vásároltál legutóbb?

Legutóbb Sophie Kinsella A boltkóros esküvője című regényét vettem meg, amely a sorozat harmadik kötete. Nem rég döntöttem úgy, hogy ha törik ha szakad végig olvasom a Boltkóros sorozatot. Az első és a második rész nagyon tetszettek, ez a harmadik viszont nem volt olyan jó. Kíváncsi vagyok, hogyan tetszik majd a negyedik...

ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late) - Melyik könyv miatt maradtál fent legutóbb?

Nos, ironikus módon éppen A boltkóros esküvője miatt. A vége izgalmas volt, így muszáj volt végig olvasnom még aznap, hogy megtudjam Rebecca végül hogyan oldotta meg azt a kényes helyzetet, amibe került.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése