(forrás: wikipédia, Táncsics online újság)
A magyar képregény
elnevezés először 1938-ban bukkant fel a Képes Regények sorozat
kapcsán. Ezekben a zsebkönyvekben amerikai krimi és akció képregények
alaposan átszerkesztett változatait találhatjuk meg. A szövegbuborékokat
kitörölték, a narrátori szöveget kiegészítették, a képanyagot
megvágták, átszerkesztették, míg végül az eredmény egy illusztrált
regény lett. Miután ezeknek végül nem volt sok közük a képregényhez, így
ez nem tekinthető a "képregény" szó közvetlen eredetének. Ez az
összetett szó legközelebb 1948-ra
válik általánosan elterjedtté és jelentése is megegyezik a maival.
Miután az adaptációs képregények 1955-től válnak Magyarországon
egyeduralkodóvá, így téves a feltételezés, miszerint a képregény szavunk
regények adaptációra utalna. A magyar talán az egyetlen nyelv, amely a regény szóból származtatja a képregényt.
Angolul a képregényt általánosságban comics-nak nevezik, ez annyit tesz: vicces, hiszen a korai amerikai képtörténetek az egyszerű humorra építettek. Az amerikai képregénynek két tipikus fajtája van. Az első az úgynevezett képsor, általában három-öt képből álló, csattanóval végződő történet: ez a comic strip
(vicces csík), ami napilapok rovataiban, vagy tipikusan vasárnapi
mellékleteiben jelenik meg. Ennek magyar megfelelőjeként gyakran a képsor elnevezést alkalmazzuk. A másik a comic book (képregény könyv), önálló, általában húsz-harminc oldalas füzetben megjelenő történet. A harmadik pedig a graphic novel (képes regény) amelyben általában még nagyobb hangsúlyt fektetnek a képekre: nagyobbak, több technikával készülnek, hosszabb terjedelmű.
Az európai
képregény kezdetben heti vagy havi rendszerességű magazinokban jelent
meg, amelyek egyszerre több figura történeteit is bemutatták néhány
oldalon. Az ötvenes évektől egyre népszerűbbé válik az album-formátum:
az általában negyven-hatvan oldalon, gyakran keményfedelű kiadásban
egyetlen figura kalandjait bemutató könyvek. A legnagyobb
„képregénytermelő” országokban használt nevek gyakran specifikusan az
adott ország képregényeire vonatkoznak. A francia képregény neve bande dessinée vagy röviden BD (rajzolt csík), a hollandé stripverhaal (csíktörténet), az olaszé fumetti (füstöcske, ez a szóbuborékokra utal), a spanyolé tebeo (az első spanyol képregényújság, a TBO címéből) vagy historieta (történetecske).
Története
Először is említésre méltó dolog, hogy a képregény származása és
kialakulása nagyon vitatott napjainkig. Valaki a történetek
kialakulására fekteti a hangsúlyt, míg mások a megjelenítés fejlődését
és alakítását részesítik előnyben. Legtöbben úgy vélik, hogy az őskori
barlangokban felfedezett rajzok egymás mellé helyezve már történetet
mesélnek el. Ugyanezt figyelhették meg az ókori birodalmakban is,
Egyiptomban és Rómában a falfestményeken. Ezek valamelyest már közelebb
álltak a képregényekhez. Traianus római császár oszlopa a legismertebb
fennmaradt emlék. Az oszlop domborművei egy történetet illusztráltak,
azonban csak a képeket látva nem értettük volna meg az eseményeket. A
középkori vallásos történeteket India, Tibet és Kína őrizte meg egy-egy
képsorozat segítségével. A képek az írástudatlanok számára váltak
hasznossá, ugyanis ezek segítségével sokkal érthetőbbé váltak az
illusztrált történetek. Továbbá a középkori kódexekben találtak először
olyan képeket, ahol az egyes alakok szájához szalagszerű feliratok
vezettek. Kutatók szerint, ezek voltak a szövegbuborékok előfutárai. A
XVII-XVIII. század lehetőségei között szerepelt a könyvnyomtatás
elterjedése. Ezáltal megnyílt a karikatúrák és a grafikák terjesztéséhez
az út. Francis Barlow műve, mely 1682 körül készült, az első
képregénynek mondható műalkotás, ezt követték William Hogarth történetei
száz évvel később, melyek inkább karikatúraszerű, kéjenc történetek
voltak. A kor fontosabb alkotói között szerepel még Thomas Rowlandson,
aki 1782-es munkájában a politikát gúnyolta ki. Munkássága nemcsak a
képsorozatokat népszerűsítette, hanem az elbeszélőmódot is megújította.
A svájci karikaturista, Rodolphe Töpffer kulcsszereplő a képregény történetében. Művei Európa- és Amerika-szerte megjelentek és piacot teremtettek a hasonló munkák előtt. Első rajzregényét, a Les Amours de Monsieur Vieux-Bois 1827-ben
adta ki, majd másfél évtizeden belül ezt még hat könyv követte.
Töpffert tartják a képregényalbum feltalálójának, mert minden munkája
hosszabb lélegzetvételű. Könnyed rajzaival a társadalmi
szokásokat, a politikát, a tudósokat karikírozta. Munkáiban a hangsúly
már egyértelműen a rajzokon van, a szöveg csak kiegészíti,
összekapcsolja azokat. Ernst Gombrich megállapítása szerint Töpffer új
művészete engedte, hogy a hézagokat a közönség töltse ki saját
képzeletével.
Maga Töpffer írja 1845-ben megjelent Arculattanulmány
(Essai de physiogonomie) című esszéjében: „Mert attól eltekintve, hogy
sokkal több ember tud látni, mint olvasni, a képirodalom különösen a
gyerekekhez, a tömegekhez szól, a publikumnak ahhoz a részéhez, amelyet
nagyon könnyű megrontani, és amelyet bizony kívánatos lenne fölemelni. A
képirodalom kettős előnyével, – sokkal tömörebb és viszonylag sokkal
világosabb, ha különben azonosak a feltételek – ki kell, hogy szorítsa
az írásos irodalmat, minthogy sokkal életszerűbben, nagyobb számú
gondolkodó lényhez fordul. Aki a képirodalom közvetlen módszerét
használja, minden versenyben fölényben van azokkal szemben, akik
fejezetekben beszélnek.” (Kertész Sándor: Szuperhősök Magyarországon,
Semic Interprint, 1991.)
A század végén Franciaországban más művészek is követték Töpffert: Georges Colomb alias Christophe, a La Famille Fenouillard (1893) és a Sapeur Camember (1896) szerzője, valamint Nadar, Amédée de Noé alias Cham, Grandville, Gustave Doré és Caran d'Ache.
1832-ben indult Párizsban a Charivari című napilap, Honoré Daumier litográfiáival amelyek később más országok élclapjainak is mintaként szolgáltak. 1841-ben jelent meg Londonban indult a Punch magazin, 1844-ben Münchenben a Fliegende Blätter, majd az Egyesült Államokban a Judge és a Puck.
A Fliegende Blätter volt az első élclap, amely nemcsak karikatúrákat,
hanem önálló történeteket bemutató képsorokat is megjelentetett 1859-ben. Készítőjük, Wilhelm Busch
tudatosan élt a képregény nyújtotta lehetőségekkel: a gúnyrajzokat
helyzetkomikummal, gegekkel kombinálta. Legsikeresebb rajzsorozata, a Max és Móric 1865-ben jelent meg.
1884-ben jelent meg Angliában az Ally Sloper's Half Holiday, az első képregénymagazin, ami egy állandó figura kalandjait mesélte el.
Valódi korszaka a 20. század elején kezdődött két amerikai sajtómágnás J. Pulitzer és W.R. Hearst
vetekedésével, újságaik színes vasárnapi mellékletében. Kezdetben a
képregény egy elbeszélés egyszerű illusztrációja volt csupán, de
hamarosan sajátos helyet vívott ki magának: a figurák mellett lassacskán feltűntek a nagy fehér
körülkerített részek, melyekbe az alakok mondanivalóját helyezték. A
képregény kezdetben humoros, de elsősorban változatos témájú alkotásnak
bizonyult. A gyermekeknek szánt meséktől kezdve a családi problémákig
több történet is lapra került. A két világháború között, sőt a II.
világháború után sem tudtak megálljt parancsolni a képek hadának. Milton
Caniff írásai rendkívül híressé váltak a korban, s végre nemcsak az
amerikai kontinensen, hanem európai országokban is felbukkantak
tehetséges alkotók, akik elsősorban a fiataloknak szánták rajzaikat.
Brösel képregénye például ellenérzéseit vetette papírra, míg
Oroszországban inkább a kulturális és a gazdasági problémák megoldását
rejtették a képkockák. Napjainkban a képregény - ilyen megnevezésben -
az angol országokban fejlődik a leginkább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése