2016. február 25., csütörtök

Blogelemzés a ti véleményetek alapján



Ezúton is szeretném megköszönni a 105 kitöltőnek, hogy időt szánt a kérdőívemre. Egy éve foglalkozom ezzel a bloggal, és rengeteg tervem van még vele. Az első szempont természetesen az, hogy jól érezzem magam a szerkesztése és a bejegyzések írása közben, de még jobban örülnék, ha ti is annyira élveznétek ezt az egészet mint én, ezért is akartam többet tudni a véleményetekről.

A kérdőív első felében rátok vonatkozó adatokat kértem (kor és nem), hiszen a megfelelő tartalomhoz jó tudni, hogy ki az olvasóközönség. A látogatások gyakoriságát felmérő kérdés alapján kiderült például, hogy a többség havonta szokott felnézni az oldalra, a kérdezettek 25%-a pedig csak a nyereményjáték miatt tévedt ide. A nyereményjátékoknak általában pontosan az a céljuk, hogy növeljék a látogatottságot és magukhoz édesgessék az olvasóközönséget, a kitűzött cél teljesítéséről azonban csak hosszú távon lehet nyilatkozni, hiszen ilyenkor még nem tudni, hány személy szerette meg a blogot. Kérdőívem lényege pont az volt, hogy ne ragadjon le a játékos annál az egy bejegyzésnél, hanem kénytelen legyen kicsit körül is nézni. Abban reménykedtem, hogy így megismerve a tartalmat, talán elég érdekesnek találjátok ahhoz, hogy hosszabb távon is kövessétek mi történik a Napi könyvön.


 Számomra igazán meglepő volt a nemek közötti megoszlás, hiszen a 105 kitöltőből csupán 7 volt férfi. Ez elgondolkoztatott azon, hogy vajon a blogom tartalma e az, ami inkább vonzza a nőket, vagy esetleg a molyon vannak ilyen kevesen az erősebbik nem képviselői, ahol a játékot hirdettem.
A többség ugyanis azt mondta, hogy a molyon találkozott először a Napi könyvvel, illetve ott követi a blogról szóló híreket is. A "milyen gyakran látogatsz a blogra" kérdésre többen is válaszoltátok azt, hogy akkor néztek fel, ha a molyon látjátok, hogy új poszt, vagy "valami érdekes" van. Ez komoly tanulsággal szolgál, hiszen azt jelenti, hogy aktívabbnak kell lennem azon a felületen. A blogra leginkább kritikákat, bookhaul és booktageket írok, a Facebookon meg mindenféle apró hírt közlök, vagy osztok meg. Ezentúl ügyelek majd arra, hogy ezekből is több jusson a molyra.


Az életkor eloszlásában már nincsenek ilyen drasztikus különbségek, aminek nagyon örülök. A legnagyobb csoportot a 20-35 évesek teszik ki, ebből is a 20-25 évesek vannak a legtöbben (30.8%), legkevesebben sajnos a 40 év felettiek vannak (1,9%, azaz két személy *szeretlek anyu*).

A blog szempontjából talán legérdekesebb feleletválasztós kérdése a kedvelt műfajokra irányult. A nagy többség láthatóan a fantasyt kedvel (78,5%), a romantikus regények második helyezést értek el (68,2%-kal), a pódium utolsó fokán pedig a szépirodalom áll (41,1%-kal). Huszonegyen jelöltétek az egyéb kategóriát, ott leggyakrabban a horrort, az ismeretterjesztőket, illetve a disztópiákat említettétek, de előkerült még a kaland, utazás, ifjúsági, thriller, YA és NA, paranormális, erotikus, steampunk regények is. Utóbbival még soha nem találkoztam, ajánljatok nekem valami jó steampunk regényt a kommentekben. Szerintetek melyik lenne jó ahhoz, hogy megismerjem ezt a műfajt?


A kérdőív második felében már konkrétan a blogommal kapcsolatos véleményetekre voltam kíváncsi, ott legtöbbször szöveges választ kértem, így ezt a részt tartott legtovább elemezni. Nem örültem annak, hogy a kitöltők 58,8%-a kikerülte "mit nem szeretsz a blogban" kérdést. Szerencsére közülük sokan a "min változtatnál" és a "miről olvasnál szívesen" kérdéseknél fogalmazták meg a negatívumokat, mégis csak lett válasz erre is, így megnyugodhattam.
Különösnek tűnhet, hogy ilyen fontosnak tartom pont a kérdőív legnegatívabb részét, de ha belegondoltok, rájöhettek ti is arra, hogy ez segíthet leginkább a fejlődésben. Így tudtam meg például, hogy sokan kicsinek találjátok a betűméretet, olvasás közben pedig így összefolynak a betűk. Az én gépemen nagyítva van a nézet, így ez a probléma eddig eszembe sem jutott. Keresni fogok egy szellősebb betűtípust és növelek majd a betűméreten.
Sokan hiányoltátok kedvenc szerzőtök vagy kiadótok könyveit, illetve jó páran említettétek, hogy kevés a kritika. Igaz, hogy az oldal egy éve fut, de a munkám sajnos elégé kifáraszt, így kevés energiám marad írásra és olvasásra. Törekszem azonban arra, hogy heti egy kritikát posztoljak, és nagyon remélem, hogy elérek majd Agatha Christie és Stephen King impozáns (és ezért kicsit ijesztő) életművéhez is. Felírtam minden ajánlott könyvet, és ígérem, hogy a következő olvasmányok kiválasztásakor figyelembe veszem majd őket (kivéve a horrort - bocs, de ezt a műfajt nem szeretem).

A blog kinézetének ügyében nem értettetek egyet, körülbelül ugyanannyian dicsértétek, mint ahányan szidtátok. A kinézeten amúgy tervezek kicsit változtatni a jövőben, mert valamikor szeretném a blogot egy másik platformra költöztetni. Sajnos nem ismerem a HTML kódolás rejtelmeit, így pedig a blogspot/blogger lehetőségei kimondottan szegényesek. Találtam egy olyan platformot, ahol könnyen lehet a blog szerkezetén dolgozni, így egy-két éven belül a Napi könyv átkerül majd oda, és a kinézete is más lesz majd.
A menük felosztása azonban marad, hiszen legtöbben ezt dicsértétek leginkább (40,9%). Sokan úgy éreztétek, hogy könnyen megtaláljátok amit kerestek, sokatoknak pedig tetszett a betűrendbe szedett könyvek és szerzők listája. Sokatokat azonban zavart, hogy a főoldalon csak egy bejegyzés látható, illetve hogy nincs archívum, ahol a régebbi bejegyzések között böngészhetnétek. Ezen változtatni fogok, márciustól ez lehetséges lesz.

Sokatoknak nagyon jó ötleteitek voltak a blog fejlesztésével kapcsolatban. Különösen tetszik a csillagozás/pontozás gondolata (könyv értékeléséhez), hiszen a molyon úgyis megteszem, egyszerű lenne tehát átültetni a módszert a blogra. Mindenképpen gondolkodom majd egy ilyen megoldáson. Sokan szeretnétek könyvmegjelenésekkel kapcsolatos információkat. Tavaly próbálkoztam hasonlóval, de rengeteg munkával és kutatással járt, erre pedig sajnos nincs időm. Megtehetem viszont azt (és meg is tettem hónap elején), hogy összegyűjtöm azokat a linkeket, ahol e témában tájékozódni lehet.

Az új rovatokkal kapcsolatban, viszonylag hasonló arányban érdekel a "könyv vs film" és a "könyves hírek", sokan ajánlottatok a top 5 és top 10 rovatot, illetve néhányan sajnáltátok, hogy nincsen bemutatkozós bejegyzésem. Többen is említettétek, hogy jó lenne, ha gyakrabban lenne nyereményjáték, de sajnos ez nem megoldható. Egyrészt nem szeretném, ha csakis emiatt járnának az emberek a blogra, másrészt nem szívesen válok meg a könyveimtől, újat venni pedig nem olcsó mulatság. Azt azonban megígérhetem, hogy a blog születésnapja alkalmából minden évben lesz nyereményjáték.

A kérdőívből sokat okulhattam tehát, nagyon örülök, hogy ezt találtam ki és még jobban annak, hogy az ötlet ennyire bejött. Az eredmény statisztikai nyelven szólva reprezentatív, hiszen több mint 100-an válaszolták meg, tehát levonhatók belőle következtetések. Én meg is tettem ezt, okultam belőle, és ennek hatására márciusban több dolgon is változtatni fogok. Köszönöm szépen mindenkinek, aki vette a fáradtságot és szánt egy kis időt a válaszadásra. A kérdőívet nem zárom le, ha valakinek kedve van, bármikor kitöltheti, hiszen mindig jó megismerni más véleményét is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése